Blog Richard Lennartz: Bij een lege vijver kun je niet dagenlang lezen

Weblogs

Afgelopen zomer stonden we een paar dagen met een tentje bij een best wel groot meer, ergens hoog in de Alpen. Zoals altijd had ik mijn vishengel mee. En zoals altijd bij dergelijke meren gooi ik een karperhengel uit voor de grote vissen, en vermaak ik me tussendoor met een kort 2-meter telescoophengeltje met haakje 18 voor de kleinere vissen. Succes verzekerd.

Richard Lennartz

Althans, dat dacht ik.

Er kwam maar niets aan de haak.

Gelukkig heb ik meerdere karperhengels en meerdere telescoophengels met haken in verschillende maten. De andere twee karperhengels heb ik op de statieven en bijbehorende beet-alarmen uitgelegd en ik neem in iedere hand een telescoophengel. De 2-meter met haakje 18 en de 5-meter met haakje 14.

Op een enkele beet na bleef het stil aan de lijn. De hele dag. De volgende ochtend heb ik het nog een uurtje geprobeerd, maar toen was ik er wel klaar mee. Deze vijver is leeggevist en meer hengels erbij leggen leidt niet tot meer vis. Voor de resterende dagen heb ik mij maar vermaakt met de e-reader.

Vijver van inkoopprofesionals

Iets vergelijkbaars zien we al jaren in de vijver met inkoopprofessionals. Je kunt wervingscampagnes houden, nog een doelgroeponderzoek doen, je wervingscampagne verfijnen en er nog meer wervingscapaciteit tegenaan gooien. Maar net als met het bergmeertje: leeg is leeg.

In de vijver van inkoopprofessionals zien we echter nog iets anders. Die enkele vissen die zich laten vangen kosten steeds meer. Steeds meer inkoopprofessionals ruiken de winst van het zzp-schap en om ze te krijgen moet het bureau dat er tussen zit ook nog wat verdienen.

Nieuwe vissen

In de vijver van inkoopprofessionals gaan we nu wat anders doen. We gaan de vijver met heel veel nieuwe vissen vullen. Het Rijksvastgoedbedrijf/Rijkswaterstaat/Defensie zijn samen een traineeship gestart voor inkopers van grote werken zoals wegen en gebouwen. Binnen de RIS hebben we niet-inkopers opgeleid om offertetrajecten goed te kunnen uitvoeren, en samen met Veiligheid & Justitie/Rijkswaterstaat/Belastingdienst en DG OO starten we in september een traineeship voor niet-inkopers om complexe aanbestedingen te kunnen uitvoeren. We gaan hard werken om de vijver vollen te krijgen

In een lege vijver en uren blijven lezen…dat kan maar dus niet meer bij deze lege vijver.

Richard Lennartz is directeur van de Rijksinkoopsamenwerking (RIS).

Mieke Hoezen lachend op de foto

Reactie van vaste tegenlezer Mieke Hoezen

Dat bergmeer is erg beeldend, Richard. En ik ga hier voor een groot deel in mee. Net als jij ga ik er vanuit dat zo’n groot, helder Alpenmeer wel boordevol vis zal zitten. Maar ik frons bij je conclusie als na twee dagen geen vis wil bijten. Laten we ervan uitgaan dat het meer uitermate geschikt was voor de vissen die je wilde vangen. Hoe kan het dan dat de vis die er eerder zat, niet wat reproductiever is geworden toen hengelaars het gebied ontdekten?

Begrijp je waar ik heen wil? Jij en ik, beide enthousiast over het inkoopvak, zijn overtuigd van de aantrekkelijkheid van ons vakgebied voor inkooptalent. Toch is er de laatste jaren weinig aan gedaan om jonge aanwas te krijgen. Het Rijk heeft nauwelijks geworven, het vak veelal gereduceerd tot een noodzakelijke check op rechtmatigheid en zich bovendien niet bemoeid met de inhoud van het geringe aantal opleidingen dat Nederland op inkoopgebied kent.

Collega’s van verschillende HBO-instellingen vertellen me dat de huidige generatie talenten zich richt op het bedrijfsleven in plaats van op de overheid. En dat sales op veel meer inschrijvingen kan rekenen dan inkoop (en laat staan aanbesteden). Misschien zit daar de crux. Inkopers zijn zo weinig outgoing. Dienstbaar, op de achtergrond, weinig benadrukkend wat ze voor hun organisatie betekenen. Rechtmatigheid is een veronderstelling, geen verdienste. De overheid stuurt op uitputting en nog weinig op waardecreatie.

Volgens mij zit daar dus de uitdaging: laten zien wat ons vak waardevol en uitdagend maakt. En ik juich het dus ook toe dat we traineeships voor niet-inkopers aanbieden. Mensen die interesse hebben in waardecreatie en complexe puzzels, zullen de beste ambassadeurs zijn voor ons vak. Ik hoop dat er extraverte, enthousiaste nieuwelingen tussen zitten, die het vak ook voor toekomstige generaties interessant maken. Alleen dan krijgen we nieuwe aanwas. En lopen onze kersverse trainees straks niet weg met de eerste de beste hengelaar met aantrekkelijk ogend aas.

Mieke is in 2012 aan de Universiteit Twente gepromoveerd op de ontwikkeling van contacten en contracten tussen OG en ON onder invloed van de aanbestedingsmethode concurrentiegerichte dialoog.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.