Evaluatie pilot inhuur via functionele uitvraag

Onze ervaringen na 9 maanden experimenteren zijn zonder meer positief

Conclusie

We zetten de in de pilot geteste manier van werken graag voort als zijnde onze standaard werkwijze.

Met `onze’ bedoel ik degenen die inhuur nodig hebben (opdrachtgever) en degene die het inhuurproces begeleidt (Inhuurdesk).

Onze ervaringen:

  • Onze uitvragen zijn compacter en eenvoudiger op te stellen.
  • We krijgen goede kandidaten aangeboden.
  • In meerdere gevallen krijgen we uitstekende kandidaten die we volgens de klassieke benadering niet zouden hebben gekregen. Die waren dan al afgevallen vanwege de micro-eisen die we zelf gesteld zouden hebben.
  • We kunnen de vacatures sneller kunnen invullen.

Het kost wel wat gewenning, maar daarna wil je niet anders meer

We zijn gauw geneigd zekerheid te zoeken in het stellen van eisen. Daardoor hebben we bij de eerste paar aanvragen meerdere eisen opgenomen die we achteraf gezien niet nuttig vonden of beter functioneel konden omschrijven. Het kost even wat gewenning en het winnen van vertrouwen dat we betere resultaten hebben door minder te eisen, minder op te schrijven en te focussen op de essentie van de behoefte.

We zijn uitermate te spreken over de uitgevoerde pilot waarin de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) het afvinken van lijstje met eisen heeft losgelaten met als doel de best passende kandidaten aangeboden te krijgen. RIS heeft zich afgelopen jaar daarmee ontwikkeld tot een customer of choice voor onze talenten. – Gert van Beek, SupplyValue