De RIS ‘jaagt’ mensen weg

De RIS wil graag dat haar medewerkers zich verder ontwikkelen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Daarin maakt de RIS geen onderscheid of deze ontwikkeling nu binnen of buiten de eigen organisatie is. De RIS helpt haar medewerkers zelfs op weg naar een functie bij een andere organisatie. Dat was wel even wennen voor de medewerkers.

Matthijs Smildiger en Jordy Vos
Matthijs Smildiger en Jordy Vos

Wennen, maar een goede ontwikkeling

"Mijn 1e reactie was ook 'waarom?'. Houd de mensen binnen.", zegt Jordy Vos, inkoopadviseur. "Je wilt toch niet dat goede medewerkers vertrekken? En je helpt ze er nog bij ook! Later zag ik in, dat deze ontwikkeling goed is voor zowel de medewerkers als voor de organisatie. Sommige mensen werken hier al lang en zijn toe aan een nieuwe uitdaging. Dan is het juist mooi als de RIS medewerking of mogelijkheden biedt, waardoor mensen buiten de RIS aan de slag kunnen. Op deze manier worden oud-collega’s onze ambassadeurs."

Het is positief dat de RIS mensen op weg helpt

"Op het moment dat mensen iets anders willen waar binnen de RIS geen ruimte voor is, dan is het positief dat de RIS vakkundig en professioneel mensen begeleidt naar een andere functie" vult inkoopadviseur Matthijs Smildiger aan. "Ook de netwerken worden aangesproken. Een mooi voorbeeld is een oud-collega, die graag een nieuwe uitdaging wilde. Onze directeur zette zijn netwerk in. Het resultaat: verschillenden sollicitatiegesprekken en meerdere aanbiedingen. Zo creëer je alleen maar een win-win situatie. De medewerker is blij met een andere baan en neemt goede ervaringen over en van de RIS mee. Je voorkomt dat mensen gedemotiveerd raken, dat ook effect heeft op het team en de organisatie."

Na een kort avontuur, weer aan de slag bij de RIS

Matthijs zelf is ook een goed voorbeeld. Matthijs heeft ergens anders in de keuken gekeken, leerde ervan en komt eigenlijk als een nog betere inkoopadviseur terug. "Ik koos er voor om te vertrekken", zegt Matthijs. "Ik zag een functie bij een aantrekkelijke werkgever met een kortere reisafstand. Ook was er sprake van een kleiner team, en er moest nog veel opgebouwd worden. Dat leek mij een mooie uitdaging, waar ik een grote bijdrage aan kon leveren. Helaas waren mijn verwachtingen toch anders. Dan is het mooi als je een telefoontje van de RIS krijgt met de vraag om weer eens te praten. Met veel plezier en nieuwe inzichten ga je dan weer aan de slag bij de RIS.".

Mogelijkheden voor nieuwe collega’s en junioren

Jordy: "Wat ook goed is aan deze aanpak van de RIS, is dat junioren ook meer mogelijkheden krijgen om door te groeien op plekken die ontstaan als medewerkers vertrekken. Mensen van buitenaf brengen frisse wind, maar ook junioren die doorgroeien en een positieve bijdrage leveren. Het biedt kansen, nieuw elan en nieuwe ideeën."

De RIS doet ook zijn best mensen te behouden

Er is de afgelopen tijd best veel verloop binnen de RIS. Het management keek naar de mogelijkheden om deze mensen te behouden. "We doen niet te weinig", zegt Jordy. "Ik ging zelf bijvoorbeeld een gesprek aan met mijn manager. Ik zag een interessante functie buiten de RIS. Ik had het nog prima naar mijn zin, maar ik wil het moment voor zijn dat ik minder uitdaging in mijn werk zie. Mijn manager bood me toen verschillende mogelijkheden aan en adviseerde me goed. Mede hierdoor besloot ik om te blijven en mijn werkveld binnen de RIS te verbreden.".

De RIS biedt verschillende tools om mensen te motiveren zich verder te ontwikkelen

Matthijs: "Meer dan ik in eerste instantie dacht. Dat mag ook meer uitgedragen worden, zodat mensen zich gesteund voelen om een keer een stapje in een andere organisatie of binnen de RIS te doen. Vertel de mensen over deze mogelijkheden, zoals gesprekken, opleidingen, trainingen, levenservaringen van collega’s. Je hebt inspirerende verhalen van collega’s om je aan op te trekken. Om eens goed na te denken, zit ik op de juiste weg, wat wil ik met mijn werk/leven. Loop je ergens tegen aan dan kan je ook eens iemand van buiten er naar laten kijken. Bijvoorbeeld een loopbaanbegeleider of coach of via Intercoach. Die houdt je dan een spiegel voor; hoe zit je in elkaar, waarom vind je dingen wel/niet leuk. Daar kun je ook gewoon gesprekken mee aangaan. Detachering is ook een optie. Er zijn er genoeg die daarna in vaste dienst gaan, maar ook genoeg die terug komen en de opgedane ervaring meenemen of weten wat ze nu bij de RIS willen.".

De open houding van de RIS zorgt voor motivatie

"Ik weet bijvoorbeeld zelf niet of ik over 2 jaar nog wil aanbesteden", vertelt Jordy. "Maar ik heb nog geen idee wat ik dan wel wil doen. 'Waarom loop je niet eens een keer een dag mee met de CDI of een categoriemanager', stelde mijn manager voor. Een soort snuffelstage. Het is normaal dat iemand over een aantal jaar een nieuwe uitdaging wil. Dit kan in een andere functie in dezelfde organisatie of in een andere organisatie. Maar ook door een nieuwe uitdaging in je huidige rol, zoals een wisseling van team of het doen van complexere aanbestedingen. Het is positief dat de RIS daar open voor staat. Bij de RIS kun je dus naar je manager toestappen met jouw carrière- en ontwikkelwensen en die probeert je daar bij te helpen.". "Uiteindelijk gaat het om of je gelukkig bent in je werk", vult Matthijs aan. "Dat is voor iedereen persoonlijk. Zonder motivatie, wordt een werkdag erg lang. En door de juiste houding van de RIS, blijft de motivatie hoog.".

De RIS houdt ook graag verbinding met oud-collega’s en organiseert daarom dit jaar haar eerste alumni bijeenkomst.