Duoblog Richard Lennartz en Mieke Hoezen: Waar gaan we dit jaar op vakantie naartoe?

Weblogs

Zomaar een zondagochtend. `Wat doen we dit jaar met de zomervakantie?’ Het is weer begonnen: het eeuwige puzzelen waar we in de zomervakantie naartoe gaan met het gezin. Eigenlijk weten we allemaal wel wat we minimaal willen.

Richard Lennartz

Gemeenschappelijke eisen en wensen leiden tot keuze voor `gewone’ touroperator

We willen allemaal naar het buitenland, een beetje verder dan de buurlanden. Geregel met vervoer enzo vinden we allemaal vervelend, dus liefst zoeken we een touroperator die alles regelt. Uiteraard moeten de kosten wel een beetje binnen de perken blijven: tot maximaal € 600,- pp voor drie weken. De exclusieve touroperators vallen daarmee af en we kiezen 5 `gewone’ touroperators.

Wat voor soort vakantie willen we bij die touroperators boeken?

Mijn vrouw wil luieren. Het moet lekker warm en zonnig zijn. En: we willen ook wel wat leuke dorpen of steden bezoeken. De kinderen? Als er een groot zwembad of zee is en niet al te ver weg van uitgaansgelegenheden dan is dat prima. Met onze kyte van 3,7m2 vliegeren staat ook hoog op het wensenlijstje. Zelf wil ik fietsen op de racefiets of mountainbike. Als ik echt mocht kiezen: een paar hele grote bergen met mooie wegen, maar het hoeft niet per se.

De vinkjes zetten bij wat we willen

Ieder van ons pakt zijn laptop of iPad, ieder gaat naar de website van een touroperator en we vullen netjes al die vakjes in met wat we minimaal willen: buitenland, warm weer, niet al te druk, geen honden toegestaan, maximaal € 600,- pp. Er rolt een flinke rij bestemmingen uit.

Daarna zetten we de vinkjes verder aan: de aanvullende wensen zoals fietsen, kyten, zwemmen, bergen. De spoeling van bestemmingen wordt iets dunner. Er vallen steeds meer goedkope bestemmingen af, maar sommige goedkope bestemmingen blijven toch echt staan. Zo blijft er wat over op de Canarische eilanden en in Zuid-Frankrijk. Op de Canarische eilanden vinden we iets meer van ons wensenlijstje, maar is de prijs ook wat hoger. Alles bekijkende vinden we beide aanbiedingen eigenlijk wel even goed.

Meeste waarde voor ons geld

We bedenken ter plekke dat we nog wel wat aanvullende wensen hebben: halfpension of all-inclusive. Die zijn geen must, maar wel lekker. Alleen: hoeveel zijn ze ons waard? Met de toevoeging halfpension stijgt de prijs in beide gevallen. Als we echter all-inclusive invullen, gaat de prijs bij de Frankrijk-bestemming daarna enorm omhoog en bij de Canarische eilanden maar een beetje. We zijn eruit: het worden de Canarische eilanden. Tikkeltje duurder maar gevoelsmatig krijgen we er veel meer voor het geld, terwijl het met € 612- pp ook maar net boven het maximum zit.

Net zoals bij aanbestedingen: via de superformule

Bij aanbestedingen werkt dat ook ongeveer zo. Als het aantal aanbieders beperkt is, als je inzicht in de marktprijzen hebt en weet wat een stukje extra kwaliteit je waard is. Ze hebben daar zelfs een techniek voor met een mooie naam: de superformule. Volgend jaar doen we de vakantiekeuze maar meteen via die superformule. Moeten we alleen vooraf wel over die laatste gevoelsdingetjes nadenken, dat wel. En maximumprijs = maximumprijs.

Die superformule gebruiken ze trouwens ook om allerlei parabolen in computergames te maken

En nu de vakantie is gekozen ga ik nog een uurtje No Man’s Sky op de Play Station spelen. Daar vliegen de superformules in de fraaiste kleuren over mijn beeldscherm. Morgen is het maandag. Dan ook weer aan de slag met de superformule bij een aanbesteding.

Misschien zouden we die aanbestedingen ook wat vaker met flitsende superformules moeten doen.

Richard Lennartz is directeur van de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) en voorzitter NEVI Publiek

Mieke Hoezen lachend op de foto

Reactie van vaste tegenlezer Mieke Hoezen

Joh, zoals jij dit beschrijft, klinkt het wel heel gemakkelijk! Vooraf goed nadenken wat je minimaal wilt, welke aanvullende wensen je hebt en wat het mag kosten, en dan eenvoudig kiezen. Waarom lukt dat bij jullie wel en bij ons niet? Mijn ervaring is dat die touroperators allemaal net verschillende aanvinkvakjes hebben. Waardoor ‘afstand tot het strand’ bij de één een keuzeoptie is en bij de ander niet. En de aanwezigheid van openbaar vervoer op loopafstand (Ja, dat is voor ons echt belangrijk!) bij vrijwel geen enkele operator tot de keuzeopties hoort. En dat maakt vergelijken wel heel lastig.

Onvergelijkbaar én gesmokkeld met groothoeklens

Daar zit je dan, met je superformule. Uiteindelijk zijn wij het staren naar beeldschermen na twee avonden echt wel zat, en kiezen we uit de overblijvende opties gewoon wat er het leukst uitziet. Ook al weten we dat die foto’s altijd uit de beste hoek en bij het meest gunstige zonlicht zijn gemaakt. En dat ook nog met een groothoeklens.

Wél vergelijkbaar, en gunstigste contract

Bij aanbestedingen laat ik dat wel uit mijn hoofd. Ik kies niet voor de best vormgegeven inschrijving, maar voor de inhoud. Ik zoek de bieding die het best voldoet aan mijn minimale eisen en aanvullende wensen, tegen de meest gunstige prijs. Onvergelijkbare biedingen probeer ik dan ook zo objectief mogelijk vergelijkbaar te maken. Kost dat een dag meer, dan kost het maar een dag meer. De inschrijver heeft recht op eerlijke beoordeling en mijn klant wil het gunstigste contract. We moeten zien te voorkomen dat we na sluiting van het contract tot de conclusie komen dat toch niet helemaal aan de wensen van de klant is voldaan.

Vakanties doe ik toch écht niet zoals een aanbesteding

Onze vakanties pakken dus ook nog weleens wat duurder uit. Als tijdens ons verblijf lijkt dat de bushalte weliswaar op kruipafstand is, maar er slechts tweemaal per dag een bus rijdt, dan huren we alsnog een auto. Jammer geld, maar dat gaat onze vakantie niet bederven.  En de touroperator die voor een gunstiger tarief lokaal vervoer in de aanbieding had, komt ook niet eisen dat ik alsnog mijn vakantie door hem laat regelen. Mijn man en ik komen hooguit tot de conclusie dat we de volgende keer toch iets meer tijd moeten uittrekken voor het selectieproces…

Mieke is nauw betrokken bij het inkoopwerkveld. Momenteel als bestuursadviseur Kennis en Netwerkkwaliteit, eerder als inkoopadviseur GWW. Ze is gepromoveerd op de ontwikkeling van contacten en contracten tussen OG en ON onder invloed van de aanbestedingsmethode concurrentiegerichte dialoog.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.